Doorgaan naar hoofdcontent

Verjaardagskroon diy

Afgelopen week was het feest, we vierden dat baby Wollebol al lang geen kleine baby meer is, maar stilaan een levendige peuter wordt. Ze werd namelijk 1 jaar. En zo een eerste verjaardag, dat kan je maar 1 keer vieren natuurlijk. En daarvoor wilde ik toch graag vanalles zelf maken, waaronder een echte kroon.





Een rondje pinterest gaf me inspiratie en ik ging aan de slag.

Ik maakte eerst een plannetje en baseerde mij hiervoor op deze kroon.

Dankbaar maakte ik gebruik van mijn cameo. Ik zocht en vond het lettertype dat was gebruikte voor Amélie haar geboorte kaartje, zo kon ik haar naam exact hetzelfde op de kroon plaatsen.

Ondertussen schafte ik mij ook een pers aan. Toen ik deze tijdens de naailes eens gebruikte was ik onmiddellijk overtuigd van het gemak hiervan. Niet enkel voor het persen van de flockfolie, maar voor alles wat geperst moet worden, alle verstevigingen en dergelijke. Wat een gemak echt waar! En ok, het neemt weer wat plaats in, maar ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar versteviging aanbrengen is mijn minst favoriete onderdeel! Vanaf nu verstevig ik echter alles met het grootste gemak. 

Indien je zelf geïnteresseerd bent in een pers geef ik deze tip: zoek eens 2e hands. Zo kocht ik ook de mijne. Vele mensen hebben dat in huis om te gebruikten als strijkijzer, maar dat is helemaal niet zo handig. En deze belanden dan wel eens op allerlei 2e-hands sites. Zo kocht ik de mijne aan €60.

Maar verder over hoe ik de kroon maakte:
Ik kocht enkele lapjes vilt. Ik nam de maat van Amelie haar hoofdje. Ik gebruikte een lapje vilt in zijn geheel = 30 cm voor de eigenlijke kroon en knipte nog 2 lapjes voor de rekker om het mooi aan te sluiten, iets meer dan de lengte die nog nodig was.


Ik knipte 2 lapjes om over elkaar te leggen en daartussen perste ik decovil om de kroon wat stevigheid te geven. Dan stikte ik het blauwe lapje op het oranje lapje met de zijkanten nog open. Ik stikte de elastiek tussen de 2 andere flapjes.

Haar naam, de 1 en de vlindertjes werden gesneden met de cameo. De ballon en de bloemetjes knipte ik zelf uit vilt. Ik had geen flockfolie meer liggen. Alles stukjes werden voorzien van vliesofix en zo op de kroon vastgeplakt, met mijn pers dus. 5 minuutjes werk, als het al zo lang was.


Als laatste werd de kroon gesloten door de flapjes met de elastiek tussen de zijkanten te steken en vast te stikken.

En dan maar hopen dat hij past en het ook even willen ophouden.

Ik had alleszins veel plezier met het maken van deze kroon. Bij deze zal ik al maar gaan nadenken over hoe ik deze volgend jaar kan overtreffen?

Patroon: zelf getekend
Vilt: De Banier
Model: Amélie
Foto's: Wannes en ikzelf

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Oh wat een mooie kroon seg!
    Proficiat met de kleine meid!
    Wat leuk dat je zo'n koopje hebt gevonden, ik ga mij er toch ook ooit eentje aanschaffen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met je verjaardag Amélie en je mooie kroon !👑

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen