Doorgaan naar hoofdcontent

Een 'foute' kersttrui

Als ik stoffen koop kies ik vooral die uit die ik zelf echt mooi vind. Daarbij laat ik mij niet leiden door populariteit van sommige stoffen, integendeel zelfs. Als ik sommige stoffen iets te vaak op andere blogs heb gezien heb ik eerder de neiging om ze dan zeker niet te kopen. De kans dat je eigen kledingstuk dan nog uniek is, is vele kleiner, half Vlaanderen loopt er dan bij wijze van spreken mee rond.

Eveneens heb ik een lichte hekel aan al het roze voor meisjeskleding. Ik heb hier roze stuks liggen, absoluut, omdat ze 2e hands heel ok waren van prijs. Maar ik probeer het roze toch een beetje te vermijden.

En nu komt het natuurlijk, toen de nieuwe kerstcollectie van Eva Mouton werd voorgesteld viel ik als een blok voor het roze kerststofje. Het is vooral de tekening die het hem doet denk ik. 



Ik twijfelde, maar het was zo een zaak van, 'weten dat ik er spijt van zou krijgen als ik het niet zou kopen'. Dus bleef ik er niet te lang over nadenken toen ik aan het kraam van bambiblauw passeerde op het stoffenfestijn. Ik vroeg 60 centimeter.

Was ik niet duidelijk genoeg, ik weet het niet, maar ik bleek maar 50 centimeter gekocht te hebben. Bij het betalen viel mijne frank nog niet. Doordat ik 10 centimeter minder had kwam ik dus een stukje te kort voor het patroon dat ik in mijn hoofd had. Gelukkig vond ik een redelijk gelijkend roze stofje bij Nostex, om het mee te combineren. 

Met andere woorden, ik kocht 2 roze stofjes in 1 week tijd!!!



Ik gebruike dit gratis model, kwestie van toch iets stoers te maken met al dat roze. Mij was niet duidelijk of er nu naadwaarde in het patroon voorzien is, dus voor de zekerheid knipte ik rondom 1 centimeter extra. Beter te veel dan te weinig zeg maar.
Ik knipte 9-12 maand, bij hun is dat maat 78, en dat zit zeker nog ruim genoeg. Vooral de mouwen zijn een beetje te lang, wat een plezier is om op te sabbelen en vuil te maken tijdens het eten.
Ik stikte geen zak voorop, omdat ik dat niet echt nodig vind bij zo'n kleintjes, en om zeker de tekening niet te verstoppen. 
De raglannaad en halsnaad verstevigde ik met vormband. Dit is iets wat in de naailes zeer sterk wordt aangeraden om uw kledingstuk langer in vorm te houden.





En wat kost dat nu allemaal?

° Stof Eva mouton: 50 cm (is te weinig voor een hele trui, te veel voor wat ik gebruikte): €13
° Roze stof nostex: (minimum afname is 50cm, ook hier weer teveel voor wat je nodig hebt): €7,40
° Vormband: de helft van het pakje is ruim voldoende: €2,50
° Forfait (materiaal, stikzijde, elektriciteit, ...): €4

Totaal = €27,90

Met de bemerking dat ik nog overschot heb, maar dat heb ik nog niet tot iets verwerkt.

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Superschattig! En bedankt ook voor de patroontip. Tof model, zo stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo een scheetje !!!! Heel leuk truitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga ik deze vakantie zeker eens uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten