Doorgaan naar hoofdcontent

Kurkleer, ook ik deed het + wat kost dat nu allemaal

Wanneer er iets nieuws verschijnt, stof, patroon of dergelijke ben ik altijd bij de laatste om het ook eens te proberen. Qua patronen gaat het soms niet anders, met een baby van 6 maand zijn vele patronen nog niet aan de orde. En de leuke stofjes die je ziet verschijnen zijn niet altijd te vinden in Mechelen. Uiteraard zijn er webshops genoeg, maar ik voel toch nog steeds liever eerst aan een stofje. Daarbij merk ik bij mezelf dat ik soms juist interesse verlies door bepaalde stofjes al te vaak te zien. Dan zijn je naaisels ook niet meer uniek.

Een hele tijd geleden werd er door k-bas een nieuw product in naailand gelanceerd, het kurkleer. De reacties hierover waren zeer positief. Maar ook weer, ik zou het liever eerst voelen en weten wat ik zou maken (want goedkoop is het niet), voordat ik het zomaar zou bestellen. En eerlijk, soms vond ik het toch niet zo mooi, ik ben niet zo'n fan van het lichte kurkleer.

Toch heb ik me laten verleiden, en wel bij Nancy, tijdens de workshop van de blanche handtas. Ik denk dat we bijna van een klassieker mogen spreken, het is alleszins een populaire workshop. Het is dan ook een ideale handtas. Nancy had hem de avond ervoor in donkerbruin kurkleer gemaakt, en oh ja, zoooooo mooooooi. Van ver valt het niet zo op dat het kurk is, en dat vond ik net goed.


Ik had me voorgenomen om die dag vooral rustig te werken en me niet op te jagen, want dan ging ik zeker fouten maken en zou de tas niet af geraken. Ik moet er misschien bij vertellen dat de workshop doorging eind september, en dat het de eerste keer was dat ik zo lang van mijn dochter weg was... Het was daarbovenop ook nog eens de dag voordat ik terug moest gaan werken na 5 maand thuis geweest te zijn bij dat kleintje! En ik verloor ook nog eens tijd door te kolven*, want baby wollebol kreeg (en krijgt) nog steeds borstvoeding. Toch ben ik er in geslaagd, ondanks al dat, om mijn tas netjes binnen de tijd af te krijgen. Super content was ik!





De kurk stikt inderdaad zeer fijn. Maar het blijft wel een stug materiaal om mee te werken. Er is een mogelijkheid om met paspel rondom te werken, maar dat wou ik nu zo een eerste keer niet proberen. De voeringstof is zelf maar een dun katoentje. Daardoor trok dat aan de zijzakjes al wat naar boven, ik heb dit nog wat overdreven om zo het effect van paspel te creëren.

En wat kost dat nu allemaal?

Ik ga een kleine nieuwigheid toevoegen aan mijn blogberichten, omdat ik er vooral zelf naar benieuwd ben, en dat is, indien nog mogelijk, de kostprijs van mijn maaksels op te lijsten. Want hoeveel kost dat nu eigenlijk allemaal, dat naaien? Kan je toch besparen, of geeft het geen verschil?

Benodigdheden + prijs:

Kurkleer = €36,00
Voeringstof = €4,05
Versteviging style vil = €5,85
Rits = €5,35
Rits binnenzakje = €2,20
Passanten = €1,80
Forfait: stikzijde, patroonpapier, elektriciteit, materiaal: ik plak er een ruwe prijs van €1 per categorie op. Voor het ene zal dit wat teveel en voor het andere te weinig zijn, dus dat compenseert elkaar.

Totaal = €59,25

Daarbij heb je dan ook nog de kostprijs van de workshop die ik er niet heb bijgerekend. Ik zie dat als een investering. De mogelijkheid om bij te leren en tegelijk te vertoeven in fijn gezelschap.

Ik ga wel spaarzaam zijn op de handtas en deze niet elke dag mee naar het werk sleuren in mijn fietstassen, want goedkoop is dit stuk zeker niet. Er is wel nog een klein stukje kurkleer over, net genoeg voor een klein ritstasje.

(*Kolven in een gesloten stoffenwinkel is geen goed plan!!!! = veel tijd om rustig naar alle stofjes te kijken...)

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Wat een geweldig knap exemplaar! En ja, je hebt gelijk het kost wel wat, maar je hebt er ook het maakplezier en een uniek exemplaar bovenop toch? Mijn vriend is een fervent fietser en ik wil niet weten hoeveel geld die al naar de fietsenmaker heeft gedragen... Ieder zijn hobby, zeg ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie tas. Ik zit ook al enige tijd te besluiten welk kurkleer ik zal gaan bestellen. Ik zie vooral op tegen de stugheid van het materiaal. Sinds ik mijn blog heb gestart geef ik aan het einde ook altijd een overzicht van de kosten en de tijd. Als ik iets vergelijkbaars zie in de winkel dan ben ik meestal goedkoper uit en ik heb iets wat niemand heeft (en dat is onbetaalbaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lijst tegenwoordig ook graag voor mezelf de kostprijs op. Goed ideetje voor de blog!

    Ik vind het idd geen goedkoop materiaal, maar wel zeer leuk om mee te werken!!

    Prachtige tas! En veel succes met dat boeboeleke!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel mooie tas!! en idd, het kost zeker allemaal niet niks, ik bereken af en toe voor mezelf ook eens wat het allemaal kost, en de conclusie is toch eigenlijk zo goed als altijd dat het zelf genaaide duurder uitvalt dan iets van pakweg H&M. Maar als ik dan denk aan het plezier dat ik eruit haal, aan het feit dat het uniek is, op maat gemaakt, met liefde gemaakt, ... dan vind ik het dat meestal echt wel waard :-) Leuke post alleszins! en goed bezig jij, met babylief en de borstvoeding! ik heb zelf ook een hele tijd borstvoeding gegeven bij beide kids, ook afkolven op het werk en zo. intensief, maar nog steeds blij dat ik dat gedaan heb :-) Succes ermee!! ook met de eerste werkdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt supermooi! En leuk dat je de kostprijs erbij zet... Misschien voor jezelf ook wel confronterend, want ik heb geen idee wat mijn hobby eigenlijk kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eerst en vooral: wat een mooie tas!
    Term tweede: ik kan de borstvoeding ook alleen maar aanmoedigen. En dikke pluim voor jou. Dat kolven is korvee, maar de live voedingen maken dat vast goed.
    En tot slot: chic van je, om die prijs uit te tellen. Ik begin er niet aan, het zou betekenen dat ik telkens maar stof kop en het direct voor mijn project gebruik. De hamsteraar in mij kan dat niet aan :)
    Ik vind: het is al nuttig, dus het mag wel iets kosten. En als mensen zoals jij af en toe eens de som maken, weet ik ook weer wat en hoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super dat je voor BV blijft gaan. Ik heb het na 2w (bij de oudste, wegens verkeerd advies + trage eter mentaal in problemen geraakt en het opgegeven) en na 3,5m (jongste, wegens te weinig melk moeten opgeven) gestopt. En ik kan alleen maar zeggen dat je ervoor moet blijven gaan zolang je er zelf blij van wordt dat je het doet. De dag dat je ertegen op ziet moet je afbouwen en stoppen ;)

    en dan nu over het tasje...ja ok het kost meer als bij een winkelketen maar je kijkt verkeerd. Je moet kijken wat een soortgelijke tas van dezelfde grote in de winkels kost. En ik zie dan dat tassen met kurk niet verkocht worden in de winkelketens en diegene ik vind is een simpel tasje, de helft van jou tas, zonder zichtbare rits kost al een 30 euro...dus ik denk dat je mag aannemen dat als je jou tas zou verkopen dat dit tegen de 75 zou liggen minstens

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is inderdaad een stevige prijs maar langs de andere kant merk ik dat ik (doordat ik zelf duurdere handtassen heb) er minder vaak eentje koop en er echt zorg voor draag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor 60 euro koop je in de winkel geen tiptop afgewerkte handtas. Uiteraard is dit al een stevige prijs, kurkleer is idd duur. Ik werkte er zelf nog niet mee omdat ik ook twijfel of ik het wel echt mooi vind. Het neigt soms een beetje naar "kitsch". De jouwe vind ik in elk geval heel geslaagd! Wees er zoals je zegt maar zuinig op!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi gemaakt! En de kostprijs bijhouden is een goed idee. Zou ik ook eens dringend moeten doen. Mensen vragen soms wel eens of ik iets zou willen maken voor hen, en dan kan ik nooit op voorhand zeggen wat ongeveer de kostprijs gaat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! De prijs valt precies nog beter mee dan ik dacht, ik maakte die in katoen maar dan heb je meer versteviging nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten