Doorgaan naar hoofdcontent

Een toverkussen: tutorial

Mijn moeder en ik werden 2 jaar geleden verliefd op het mooie stofje van timeless treasures waar ik dit en dit mee maakte. Bij de agenda cover vermelde ik al dat we ook een toverkussen hadden gemaakt. Een toverkussen is een deken dat je kan opvouwen tot een kussen. Fijn voor in de zetel om onder te kruipen met de mogelijkheid om je voeten in het kussen te steken. En het is snel omgevormd tot een sierkussen als je even geen dekentje nodig hebt.



Nu kreeg ik onlangs de vraag of ik hier een patroontje van heb. Neen, dat heb ik niet, toch geen papieren patroon, maar dat is ook niet nodig. Het is helemaal niet moeilijk te maken, je hebt geen papieren patroon nodig. Toch niet zoals wij het hebben gemaakt. Ik heb geen bijbehorende stap voor stap foto's omdat ik zelf momenteel geen extra dekentje nodig heb, maar ik heb wel een tekening om het te verduidelijken.

Benodigdheden:
- een mooie buitenstof: minimum 140m breed en een gewenste lengte voor je deken + 50 cm: bijvoorbeeld 2m50.
- voeringstof: 2m50
- niet kleefbare tussenvoering: fiberfill wattine: 2m50
- stikzijde

Afhankelijk van welke stof je kiest, kies je je afmetingen. De stof van het oude deken dat mijn moeder voor mij maakte bepaalde de afmetingen door de panelen op de stof.



In mijn uitleg ga ik er uit van een deken van ongeveer 2,00m op 1,50m, afgewerkt verlies je enkele centimeters door de naad, maar daar hou ik geen rekening mee bij het knippen van de stoffen.

STAP 1: Knip 2 rechthoekige lappen van 2,00m op 1,50m, 1 keer uit je buitenstof en 1 keer uit je voeringstof. Knip zeker de zelfkanten van je stof af. Hetzelfde knip je uit je wattine (eventueel knip je rondom 1 cm minder, dan komt de wattine niet in je naad te zitten).

STAP 2: Knip 2 vierkanten voor het kussen van 50cm op 50cm*,  1 uit je buitenstof en 1 uit je voeringstof. Hetzelfde knip je uit je wattine  (eventueel knip je rondom 1 cm minder, dan komt de wattine niet in je naad te zitten).

* indien je andere afmetingen gebruikt, knip je vierkanten gelijk aan 1/4 van de lengte van je deken. zorg er voor dat de breedte van je deken niet meer bedraagt dan 3 keer de breedte van je kussen. Indien je het kussen toch kleiner zou maken plooit je deken niet mooi op in je kussen. Een groter kussen zal geen probleem geven.

STAP 3: Nu ga je je kussen en je deken stikken.
Leg hiervoor de buitenstof met de goede kant naar boven, hierop je voeringstof met de goede kant naar binnen en daarbovenop je laag wattine. Stik rondom vast maar laat telkens een keeropening in het midden onderaan, bij het kussen is 10 cm voldoende, bij het deken neem je best iets meer.

STAP 4: Knip de hoekjes bij en keer de stoffen zodat de goede kanten van de stof naar buiten komen en de wattine binnenin zit. Geef je kussen bovenaan een sierstiksel. Maak sierstiksels steeds met een steeklengte van minimum 3,5 mm.

STAP 5: Leg je kussen met de buitenstof onderaan op de voeringstof van je deken (zie tekening). Doe dit mooi op 1/3 van de gehele breedte, anders krijg je je deken niet goed opgeplooid.

STAP 6: Geef een sierstiksel rond je deken, zodat de keergaten gesloten zijn en je kussen onderaan mee vast zit. (oranje lijn op de tekening)

STAP 7: Stik het kussen langs de linker en de rechterkant vast op je deken(blauwe lijn van de tekening), de bovenkant laat je open, hier heb je al een sierstiksel op gegeven. Je kan eventueel in het verlengde over heel je deken doorstikken, zo kunnen de stoffen tegenover elkaar minder verschuiven, maar als je dit niet graag ziet moet je dit niet doen (hangt af van de tekening van je buitenstof).


NOTA: Indien je geen stiksel wil zien op de voorkant van je deken kan je je kussen met de hand verder vastnaaien. Dit zal iets minder stevig zijn.
Er zijn nog andere manieren om te te vermijden dat je met de hand moet naaien of een stiksel ziet, maar dit is de eenvoudigste en snelste manier.

Hoe plooi je dit nu op tot een kussen:
- Leg je deken met het kussen onderaan voor je neer
- plooi 1 lange zijde 1/3 naar binnen
- doe hetzelfde met de andere zijde, nu is je deken even breed als je kussen
- plooi over de lengte je deken dubbel
- plooi nogmaals dubbel, nu heb je de grote van je kussen
- nu kan je je kussen binnenstebuiten over je deken trekken


Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Wat een goed idee! Deze ga ik opslaan.
    Gr Fenna
    sewingfenna.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh die wil ik zeker ook maken. Ik heb zeker geen dekentjes nodig maar tja 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk! Voor overal! Auto, cinema, .....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er leuk uit en wat een goed idee. Dit ga ik onthouden voor de vakantie. Dit komt zeker van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geniaal! Ik erger mij altijd aan slordig opgevouwen dekentjes. Dit zou een goeie oplossing kunnen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten