Doorgaan naar hoofdcontent

NIPT

Ik ben zwanger, iedereen weet dat ondertussen wel, ik kan het alleszins niet meer wegstoppen.

Dat het allemaal zo vlug ging gaan, dat hadden we wel gehoopt, maar was zeker niet verwacht. Daardoor heb ik een aantal signalen lange tijd aan iets anders toe geschreven, en was de uiteindelijke positieve test toch wel even slikken. ' is het echt waar' (knijp in de arm), is het nu al zo ver (knijp in de arm), is er echt een baby'tje op komst (nog eens knijp in de arm). Ja inderdaad, er was een baby onderweg. Hoe dat ons leven zal veranderen, ik heb er nog altijd geen idee van.

Het voordeel aan de zoveelste zwangere in de rij te zijn is dat je veel informatie en ervaringen reeds hebt meegekregen.

Wat mij duidelijk is geworden, is dat het een ongelooflijk wonder is dat mijn lichaam gewoon in staat is om van zo goed als niets een baby te maken, zonder dat ik er echt (bewust) veel moeite voor moet doen. En dat het nog meer speciaal is dat het allemaal van de allereerste keer goed verloopt.

Dat dit lang niet zo bij iedereen is, dat heb ik ondertussen al wel begrepen.

Ondanks de vlotte start kwam er op een gegeven moment, 16 weken zwanger, toch even een grote zwarte donderwolk voorbij. Wat een emotie dat daar al bij naar boven kwam is onbeschrijfelijk. En wij kregen uiteindelijk wel goed nieuws, ik had mij niet kunnen inbeelden wat het zou geweest zijn als dit niet zo was. Dan was mijn wereld helemaal ingestort.

Ik wil graag even mijn verhaal doen, omdat het ook voor mij nieuw was. Ik vond weinig persoonlijke verhalen terug.

Ik heb geen nekplooimeting ondergaan, maar enkel een bloedonderzoek om de kans op het DOWN-syndroom te bepalen. In eerste instantie, toen ik mocht bellen voor de uitslag zei men dat alles in orde was. Echter een week later kreeg ik telefoon van mijn gynaecoloog zelf met de melding dat het resultaat helemaal niet goed was. Dan staat je wereld wel even stil. Uit de test bleek een kans van 1/120 dat ons kindje het syndroom van DOWN zou kunnen hebben.

Wat dit wil zeggen, die kans, is dit een grote kans, een kleine kans, dat heb ik niet kunnen terugvinden? Als je mijn internetgeschiedenis zou nakijken, had je gezien dat de zoektermen van zwanger etc ineens veranderende naar NIPT en DOWN. Wat ik over de kansberekening terug vond is dat eens je een kans van 1/300 hebt, verder onderzoek wordt aangeraden.

Zo kregen wij de keuze tussen een vruchtwaterpunctie of een extra bloedtest, de NIPT (niet invasieve prenatale test) te laten uitvoeren. We kozen voor de bloedtest omdat bij een vruchtwaterpunctie toch nog steeds een kans op een miskraam bestaat. De NIPT is dan weer redelijk duur om te laten uitvoeren en wordt nog niet terugbetaald. Wij hebben er uiteindelijk 390 euro voor moeten betalen. Ondanks dat je dit er voor over hebt kan ik mij goed voorstellen dat niet iedereen daardoor in de mogelijkheid is om deze keuze te maken.

De test is heel simpel, je gaat naar het ziekenhuis, er wordt 1 buisje bloed getrokken en dan kan je 2 tot 3 weken in spanning wachten op het resultaat. Dit duurt zolang aangezien het om een DNA onderzoek gaat.

Ondertussen wordt je heen en weer geslingerd tussen het je willen voorbereiden op de komst van je kindje en de vraag wat als... Ineens moet je zo een 'wat als' gesprek houden. Ik vond dat echt verschrikkelijk, want dat is een keuze met in beide gevallen een grote impact op je verdere leven. Een keuze die ik eigenlijk niet kon maken en waarbij je volgens mij, in beide gevallen, altijd eens spijt krijgt.

Voor het eerst kon ik een heel klein beetje begrijpen wat het betekend om een kindje te verliezen, ongeboren of niet. Dat is gewoon niet te bevatten.

Ik ben dan ook ontzettend dankbaar dat we na een dikke 2 weken een brief kregen waarbij we het positieve nieuws kregen dat, op dat vlak toch, alles in orde is. Wat een opluchting!

Het waren spannende weken met momenten van angst zoals ik het nog nooit had meegemaakt. Ik wens het niemand toe. Als je hier terecht bent gekomen, omdat je net als mij toen, begon de googelen rond dit thema, hoop ik dat je ook positief nieuws mag ontvangen! Tot dan wens ik je veel sterkte, het zijn geen fijne weken.

Verder wil ik iedereen, op deze valentijnsdag, veel liefde toewensen. <3



Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Wat vreselijk spannend! Ik hoop dat je snel weer zorgeloos kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad even je hart vasthouden...
    Tijdens onze prille zwangerschap kregen wij ook alle uitleg mee over de NIPT-test, en raadde de gyne ons aan om 'op voorhand' al eens na te denken wat we zouden doen als het resultaat tegen zou vallen. Wij lieten uiteindelijk enkel een standaard bloedtest en een nekplooimeting uitvoeren, en wij kregen gelukkig wel een goed resultaat (1/6400 kans op down). Ik mag er echt niet aan denken om wéken in onzekerheid te moeten leven, een zwangerschap is zo al intensief en vermoeiend genoeg...
    Gelukkig is alles goed gekomen nu, ik wens je nog een schitterende verdere zwangerschap toe en duim mee dat alles goed blijft gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zo blij voor jullie dat het positief nieuws was! Geniet nog van je zwangerschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar sta je natuurlijk nooit bij stil als je besluit om voor kinderen te gaan. We verwachten allemaal een mooie perfecte baby maar helaas alles loopt niet altijd perfect in het leven. In onze huidige maatschappij kunnen we daar ook steeds minder mee omgaan. Voor vele zaken is er wel een oplossing of krijg je de keuze om de imperfectie ongedaan te maken. Toch is imperfect ook de moeite om er te zijn. Onze oudste dochter heeft ten gevolge van zuurstofgebrek tijdens de geboorte een motorische beperking. Het absoluute geluksgevoel wanneer je kindje wordt geboren hebben wij nooit gekend, het waren meteen zorgen. Al bij al is het achteraf bekeken nogal meegevallen, ze kan uiteindelijk veel meer dan ooit gedacht. En in plaats van de beperking kunnen wij de mogelijkheden zien. Ik kan mij geen leven zonder haar voorstellen en zij heeft alle redenen van bestaan ! Ze was heel welkom en zeker ook ondanks de beperkingen.
    Ik wens jou een goede bevalling toe en een wolk van een baby met een mooie kraamtijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me voorstellen dat die weken enorm stresserend zijn geweest en lang duurden... En blij dat de uitslag goed was, zodat je uiteindelijk geen keuzes ging moeten maken, want dat lijkt me echt verschrikkelijk. Ik hoop dat de rest van je zwangerschap zonder al te veel zorgen mag verlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lijken me een paar weken koude rillingen inderdaad... maar wat een oef!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me verschrikkelijk :(
    Maar blij dat het goed nieuws was. Geniet er maar van, van die bolle buik! En voor jou ook een fijne Valentijnsdag x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Brrr... lijkt me niet leuk. Ik wens je nog een zorgeloze zwangerschap toe en vooral een heel erg gezond kindje. Want het IS heavy, als er iets met je kindje is. Hoe klein ook, het weegt enorm zwaar. Al zou ik Berre samen met zijn slechtziendheid voor geen enkel ander kind in de hele wereld willen ruilen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij maakten hetzelfde mee bij de dochter met een foute manier om het slechte nieuws mee te delen en een kans van 1/176. De nipt was er toen nog niet door en wij moesten dus voor de punctie gaan.
    Bij onze zoon was was verder testen ook weer anagetafeld, maar konden we wel een nipt-test laten doen.
    In beide gevallen kregen we goed nieuws, maar ik krijg nog kippenvel als ik jou verhaal lees, dit kruipt niet in je koude kleren...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien zit het in de familie. Bij ons bestond de NIPT test nog niet en dus was het de vruchtwaterpunctie. Tegen dat we de uitslag kregen, voelde ik de baby dan al bewegen. Hoe kan je dan nog beslissen om die zwangerschap af te breken ??? Gelukkig was alles ok, maar idd dat zijn hele lange weken ! Geniet nog van je zwangerschap en we duimen voor een goede bevalling !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wil je meer weten over de NIPT test? Lees dan verder op nipttest.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen