Doorgaan naar hoofdcontent

Koekjes voor zoetebekjes

Ik heb altijd, als ik al is aan kinderen dacht, zo enkele gezellige ideaalbeelden in mijn gedachten zitten, waaronder een mama die met de kindjes op woensdagmiddag lekker koekjes bakt. De kindjes die de mama meehelpen, de mama met een keukenschort aan. Dan een papa die thuis komt en het huis geurt zo lekker.
Dit lijkt mij supergezellig. Ik vrees echter dat dit in realiteit weinig voorkomt. De keuken zal allicht een slachtveld lijken en die lieve kindjes hebben continu ruzie over wie wat mag doen. Wat er verder nog fout zit aan dit beeld is dat ikzelf helemaal niet thuis ben op woensdagmiddag, de toekomstige papa komt op allerlei uren thuis omwille van ploegen. En daarbij komt nog dat ik helemaal niet zo met bakken bezig ben.


Er is wel een periode geweest dat ik veel wou uitproberen, maar hier bleef het bij. Dan was ik op dieet, dan dacht ik er niet aan. En die keren dat ik het wel deed moest het eigenlijk zo snel mogelijk achter de rug zijn. En die afwacht er nog is bij, zucht.

Ik heb wel een vriendin die heel goed kan bakken, en ik zal dit gezellig bakken met het kindje met veel plezier eens uitbesteden aan haar (Ingrid???)

Maar dit gezegd zijnde, toch doe ik het af en toe eens, iets bakken.Ik zo enkele receptjes die ik ken, vlot gaan en meestal wel gesmaakt worden door iedereen.

Om te vieren dat ik zwanger ben heb ik nog eens een poging gedaan om koekjes te bakken (sorry, ik heb dit niet voor iedereen gedaan). Aangezien ik wel de vraag kreeg om het recept door te geven, ga ik dit bij deze hier doen.


Recept voor chocolade-havermoutkoekjes:

Wat ik gebruik:
- 115 gram zachte boter
- 115 gram lichte bruine suiker (kinnekessuiker)
- 1 ei
- 100 gram havermout vlokken
- 1 eetlepel melk
- 125 gram bloem (als je gewone bloem gebruikt moet je nog een halve theelepel bakpoeder toevoegen)
- Chocolade: ik neem meestal 200 gram melkchocolade, in stukjes

Optioneel: cacaopoeder, vanille extract, of nog meer chocolade.


Hoe ik ze maak:
Meng de boter met de suiker. Klop het ei eronder, gevolgd door de havermoutvlokken en de melk (en eventueel het vanille extract). Meng alles goed door elkaar. Zeef de bloem (eventueel bakpoeder en cacaopoeder) over het mengsels en spatel het er goed onder. En tenslotte voeg je de stukjes chocolade erdoor.

Schep hoopjes beslag op een bakplaat (het deeg is redelijk plakkerig) en bak ze in een voorverwarmde oven op 180°. Ik laat ze ongeveer 10 minuten bakken, best is dat je het even in het oog houdt.


Ik heb met deze hoeveelheid ongeveer 30 koekjes. Ik maak mijn hoopjes beslag niet te groot.

Ze zijn lekker en het ruikt zo ongelooflijk goed als je ze aan het bakken bent.


Smakelijk!

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Ze zien er super lekker uit! Troost je ik ben ook geen keukenprinses en mijn jongens vinden dit niet erg. Af en toe proberen we eens een cake te baken en dan is het altijd afwachten of ze lukt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen