zondag 9 augustus 2015

Gezellig onder of op het zelfgehaakte dekentje.

 



Tadaaa, mijn eerste grote haakproject dat ik maakte. En het is nog steeds het grootste tout court.

Het was ten tijde van onze verbouwingen, we woonden tijdelijk bij mijn ouders. Tussen het werken en de verbouwingen door begon ik aan dit project. We waren de slaapkamer aan het schilderen, in grijs en blauw. Ik zag dit patroontje in een oud haakboek. De combinatie leverde een sprei op in blauw en grijs, passend bij onze muren.

Ik had het voornemen om elke dag 1 vierkantje te haken, op een klein uurtje had ik zo'n vierkantje klaar. Ik deed er uiteindelijk zo'n 3 maand over om het hele sprei te maken. Het bestaat in totaal uit 110 vierkantjes. Dat zijn ongeveer 50 bolletjes katoen van 50 gram, dus dit is een sprei van 2,5 kilo!



Ik vind het wel leuk om aan zo'n groot project te kunnen werken, omdat het een automatisme wordt om het te haken. Ik ken dan het patroontje van buiten en moet er niet te veel meer over nadenken. Er moet niet geteld worden en je moet je niet concentreren op een patroon en dat is wel een verademing.

Het zal nu ongeveer 3 jaar geleden zijn dat ik eraan begon. Ondertussen is het terug beginnen kriebelen en ben ik aan een nieuw groot projectje begonnen, terug een dekentje, deze keer van hexagonen. Ze zijn kleiner en dus ook sneller klaar. Het zal nog wel een tijdje duren eer dit klaar zal zijn, terwijl er zich nog al een idee heeft gevormd.


Patroon: creatief haken: creatief bezig zijn voor de vrouw, uit 1974.
Katoen: huis Inge Goderis: Mechelen
Foto's: Lotte

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

8 opmerkingen:

  1. Wauw !
    En de laatste foto : zooooooo lief !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En die broodzak is ook zelfgemaakt? :)

    Leuk zo'n sprei, ik zou er waarschijnlijk 30 jaar mee bezig zijn :D

    Succes met de hexagoontjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Ik begon twee jaar geleden ook aan een lappendeken, en vond het geweldig om te doen. Nu moet ik nog alle eindjes instoppen, maar daar wacht ik nog even mee tot het weer winter is... Het gewicht van zo'n deken, dat valt een beetje tegen hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bewondering voor je geduld!! Wat een mooi resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Maar amai, al die lapjes aan mekaar vastmaken is géén tof werkje. En draadjes wegstoppen ook niet. Het resultaat mag er wel zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat een project die sprei! Leuke foto's zo samen met de broodzak 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo nostalgie! Ik bewonder je door zettingsvermogen. Het is heel mooi geworden, ik zou mijn eigen er in de winter ook zien onderliggen!

    BeantwoordenVerwijderen