Doorgaan naar hoofdcontent

De 13 beste tips die ik heb geleerd tijdens 4 maand bloggen.

Mijn logo, ontworpen door Lotte.

Een goede 4 maand ben ik bezig met bloggen, en wat een evolutie heeft dit blog ondertussen al meegemaakt. Ik ben er eerder in een opwelling aan begonnen en heb gaandeweg veel ontdekt en geleerd.

Velen onder jullie zullen ondertussen al weten dat afgelopen weekend de #femmablogschool les gaf in Mechelen. Ook las ik al enkele blog boeken:

Ik zet graag eventjes de beste tips op een rijtje, die ik beter had geweten voor ik er zomaar aan begon, maar gaandeweg wel zelf heb ondervonden dat ze werken:

1) Een naam kiezen: Ik heb op het #femmablogschool weekend gemerkt dat dit hetgeen was waar een aantal mensen nog mee worstelden, en daardoor nog niet gestart waren met hun blog. Ondertussen hebben de meeste toch inspiratie gevonden. Het belangrijkste is dat de naam echt bij jouw past, dat je kan zeggen van, ' ja dat is het'. Je naam is best niet te lang en catchy, eenvoudig om te onthouden. Eens je een naam heb ga je best zo snel mogelijk checken of hij nog vrij is. 'Wollebol' was niet meer beschikbaar (er is ergens een site over katten met die naam), dus heb ik hem  eigen gemaakt door er 'by Eefje' achter te voegen, kort is dit niet, maar ik wou wel echt die naam, omdat hij voor mij veel betekenis heeft.

2) Je begint waarschijnlijk je blog, omdat je er al enkele leest en denkt dat dit iets voor jou is. Kijk goed naar de blogs die je leest en 'steel', met andere woorden, laat je inspireren door die blogs.
- Kijk naar de lay-out
- Hoe is hun blog opgebouwd
- Over welke onderwerpen wordt er geschreven
- Welke rubrieken hebben ze
- Hoe worden foto's gebruikt
- ....

3) Kies je onderwerp(en): een tip van Kathleen:
Wat zijn jou interesses, waar zou je willen over schrijven, en kan je dit groeperen in een 4 of 5-tal rubrieken. Maak voor jezelf een structuur, zodat je blogberichten ergens onder kunnen passen en niet van de 'hak op de tak' gaan. Dit geeft voor je lezers meer duidelijkheid.

4) Deze tip geeft mij veel rust en wordt meermaals in boeken en voordrachten vermeld: maak een planning van je blogberichten. Als je op voorhand weet waar je wil over schrijven kan je je hier naar organiseren. Mijn planning loopt ongeveer 2 maand voor. Het is voor mij nodig om zo ook geen onderwerpen te vergeten. Ik heb veel ideeën, maar als ik op het moment zelf nog moet beslissen waar ik over schrijf, dan weet ik het echt niet. De planning die ik heb is echter niet vast, en wordt meermaals aangepast, maar het geef een houvast.

5) Maak je blog aan, doe dit bijvoorbeeld met blogger of wordpress of wordpress.org.
- Wil je graag onmiddellijk je eigen website, werk dan met wordpress.org. Kathleen is hier net op haar blog een rubriek over begonnen.
- Je kan met wordpress.com werken. Je vindt praktische handleidingen online en in boeken (in de boekhandel of in jouw bibliotheek).
- Ikzelf werk met blogger, ik kende niets anders. Hiervoor verwijs ik je graag door naar Stephanie, die onlangs enkele tutorials schreef over het ontwerpen van je blog in blogger.

6) Ga op zoek naar mensen die je kunnen helpen. Ieder heeft zijn talenten, misschien zijn er mensen in jouw omgeving die je kunnen helpen met je blog. Ikzelf ben wel geïnteresseerd in fotografie, maar heb er niet de nodige kennis en materiaal voor. Mijn nicht heeft dit gestudeerd en heeft dit materiaal wel, dus heb ik haar gevraagd om voor mijn foto's te zorgen.

7) En nu kan je echt beginnen schrijven en posten. Een tip die ik heb meegekregen (zelf heb ik dit niet gedaan, ik wist dit niet), schrijf een paar posts op je blog, zonder deze te publiceren. Zo kan je al ondervinden hoe het schrijven werkt, hoeveel tijd je er in steekt en moet je geen blog publiceren met maar 1 bericht op (wat ik dus wel deed), en wat voor lezers niet interessant is. Heb je bijvoorbeeld al 3, nog beter is 5 berichten, dan kan je gerust je blog gaan publiceren. En dan ben je echt vertrokken.

8) Ik denk dat niemand er omheen kan, als je een blog hebt, ben je best ook actief op sociale media. Tenzij je er voor kiest om je blog enkel te houden als hobby, of een registratie van wat je doet - beleefd - maakt, en je geen belang hecht aan lezers. Maar ik ga hier niet van uit, omdat ik toch vermoed dat je enkel een blog begint omdat je gelezen wil worden. Je zult merken dat je hier snel in meegaat, en dat het best een verslaving kan worden. Over welke sociale media je best gebruikt en hoe dit werkt vindt je veel informatie terug in de blogboeken:
- make it, blog it, share it
- het blogboek
Een bericht dat ik deel op facebook, heeft vele meer lezers dan wanneer ik dit niet doe.

9) Bekijk je blog regelmatig kritisch vanop een afstandje: zou ik hem zelf willen lezen/volgen. Zijn er verbeteringen mogelijk qua lay-out, inhoud, foto's,... Informeer ook bij mensen waarvan je weet dat zij je blog lezen.

10) Als je lezers hebt, heb je graag dat ze reacties achterlaten op je blog. Als je even bezig bent merkt je wel dat er een aantal mensen bij zijn die dit regelmatig doen, en dat is zeer fijn. Wil je graag nog meer reacties, dan kan je dit doen:
- Spreek je lezers aan en nodig uit tot reageren: ' ik hoor graag wat jullie er van vinden', 'laat gerust een reactie achter'...
- Stel een concrete vraag waarop je lezers kunnen reageren: 'hoe doen jullie dit', 'hebben jullie nog een tip',...
- Om reacties te krijgen, moet je er zelf ook geven, een beetje 'voor wat hoort wat'. Hier kruipt ook tijd in, je moet blogs lezen, gepaste reacties bedenken. Dit is iets wat ik graag meer wil doen, maar dat er soms wel bij inschiet.

11) Maar wanneer reageer ik zeker wel, als er een give-away wordt georganiseerd, want iedereen wint toch graag iets. Als je kijkt naar het aantal reacties op een give-away, of een gewoon blogbericht, is het direct duidelijk. Maak dan ook gebruikt van je andere sociale media en stuur je lezers hier naartoe. Ikzelf heb nog geen give-away gedaan, je doet dit best niet als je nog meer net bezig bent. Je moet eerst lezers hebben en al wat inhoud op je blog. Een speciale gelegenheid is hiervoor ideaal, zoals je eigen verjaardag, of de verjaardag van je blog.

12) Als je er geld mee wil gaan verdienen (waar ik nog niet mee bezig ben), informeer je dan goed. Op welke manier wil je geld verdienen? Met wie ga je hiervoor samenwerken? En wat moet je doen om wettelijk in orde te zijn: wordt je zelfstandige. Denk hier goed over na of je dit wel wil doen. Ook hier kruipt veel tijd in.

13) Wat voor mij al het beste heeft gewerkt: kom naar buiten en ontmoet andere bloggers. Ontdek wie er achter de blogs zit die je leest, en laat hen jou ontdekken. Ik heb op die 4 maand 3 blogevents meegedaan, en op die manier vele nieuwe mensen leren kennen. Dit kunnen zeer waardevolle contacten zijn, en het is gewoon fijn om te doen.

Maar bovenal, nog een extra tip: geniet ervan!

Dit lijstje is helemaal niet volledig, heb je aanvulling: laat ze gerust weten! Wat werkt voor jou, welke tips kan jij meegeven aan anderen of aan mij?

Vond je dit nuttig om te lezen? Laat gerust een reactie achter (zie tip 10!)

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Ik vind dit best handige tips! Ik blog al wel een tijdje, maar zit eraan te denken om m'n blog te vernieuwen: eigen domein, wellicht een andere naam... Een nieuw en fris begin haha! Deze tips zijn daarbij zeker handig :D

    ♥♥♥ Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het verwijzen naar Stephanie! Ik ga haar tutorial over de social media buttons zeker toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel handige tips! Ik heb er ook tegen een aantal gezondigd... en ik wil wel graag veel lezers/reageerders maar dat vraagt dan ook zoveel tijd! Ook dat plannen is een goeie tip, om te vermijden dat je ineens een lange stilte hebt.

    Ik kom meteen ook naar je blog om te bedanken voor de Liebster-award nominatie! Ik ga er zéker een blogpost aan wijden!

    En aangezien ik niet weet of jij een melding krijgt als ik antwoord op een vraag van jou op mijn eigen blog, toch maar even komen zeggen dat ik geantwoord heb op jouw snijmachine-vraag van een tijdje terug ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor deze bruikbare tips! Als complete blogdummie (ben er nog maar pas in geslaagd een bloggerprofiel aan te maken om hopelijk snel te kunnen starten) ben ik je hiervoor erg dankbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb net je leuke blog ontdekt. Bedankt voor bovenstaande tips. Ik heb sinds maart een eigen blog en ben inderdaad af en toe nog zoekende. Ik ga jouw tips nog een keer goed doorlezen en daar waar nodig, toepassen. http://crea-met-wol-en-stof.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb net je leuke blog ontdekt. Bedankt voor bovenstaande tips. Ik heb sinds maart een eigen blog en ben inderdaad af en toe nog zoekende. Ik ga jouw tips nog een keer goed doorlezen en daar waar nodig, toepassen. http://crea-met-wol-en-stof.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten