Doorgaan naar hoofdcontent

Voor appels en peren

Een echte t-shirt maken, zou mij dit wel lukken, zelfs al staat dit in 'zo geknipt', waaruit alles al is gelukt. Ik had echt een beetje angst. Voor de stof, voor de verwerking, het resultaat,...

Maar wel doen mee met de 'zo geknipt sew along', dus ook dit zouden we uitproberen.

Eerst en vooral moest ik op zoek naar stof, stof met stretch van een zwaardere kwaliteit, mmm, wat zou dit moeten zijn. Ik ging zoeken bij Nostex bij mij in de buurt. Ik had gelezen dat de meeste 'punta di roma' gebruiken. Op de stoffen in de winkel staat echter niet overal bij wat voor soort het is, en mijn kennis is nog niet voldoende daarin om alles te herkennen. En in plaats van het te gaan vragen zoeken we zelf wat: voelen, trekken, wrijven. Uiteindelijk dacht ik wel de goeie combinatie gevonden te hebben. Het kleur stond mij niet helemaal aan, maar de prijs was ok. Voor een eerste versie wou ik geen te dure stof nemen. 

Het patroon werd getekend: ging vlot.
De stof werd voorbereid: ging vlot.
Patroon werd op de stof gelegd: ging vlot, ik had zeker voldoende stof.
Uitknippen: ging redelijk, het is wel even wennen om te knippen in rekbare stof.
Ineenstikken: dat ging supervlot.

Voor ik het goed en wel wist zat het helemaal in elkaar, wauw!


Ik heb het helemaal in elkaar gezet met de overlockt. Enkel de sierstiksels werden met mijn naaimachine gedaan. Ik  was wel even vergeten mijn steeklengte wat groter te zetten. Dit durf ik al is te vergeten, en een klein stiksel oogt niet zo mooi. Te onthouden voor de volgende versie.

En dan passen:
- op de heupen: perfect
- in de taille: misschien wat ruim, maar dat is het model
- op borsthoogte: iets te wijd voor mij. Bandjes komen opzij onderuit piepen. Dus hier mocht het patroon voor mij smaller zijn.

                     

                       

Ik wou zeker en 2e versie maken, dus werd het patroon wat aangepast. Ik kocht nu tricot stof, dus liet ik de heupband weg, zoals ze voorstellen in het boek.

Ik gebruikte voor de eerste keer een tweelingnaald. Het inrijgen van mijn machine voor een tweelingnaald was mij niet direct duidelijk. Maar ik leer graag elke keer iets bij.

Conclusie van het stikken van deze stof: ik heb een boventransportvoet nodig! Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar denk er wel de voordelen van in te zien na het verwerken van deze stof.

Doordat de stof soepel valt is het voorstukje op borsthoogte nog steeds wat te breed voor mij. Ik vraag me ook af, als ik dat ene voorpand bovenaan veel breder knip, er een waterval hals van te maken valt?


T-shirts klaar, nu nog de foto's. Voor de eerste keer was het fotoshoot met mijn nicht. Zo onwennig is dat voor mij, voor de camera. Je wordt je zo bewust van jezelf en je houding. Gelukkig weet zij zo wel enkele trucjes, en wordt er gebruik gemaakt van atributen, zoals de heerlijke witte oreo's die ik kreeg op de bigblogameetup. Het weer viel net enorm tegen, na weken mooi weer was het dan net aan het regenen. Dus werd het een binnenhuisshoot. Al bij al vind ik de foto's zeker geslaagd, al blijft het vreemd om mijzelf zo te zien langs alle kanten. Is dit bij jullie ook zo?

                       

                       

Patroon: voor appels en peren, zo geknipt 2
Stof: beide van Nostex
Foto's: Lotte

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Ziet er super goed uit! WOW!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, twee schone exemplaren ! Ik maakte er al eentje voor de dochter, maar voor mezelf durf ik er niet goed aan beginnen. Ik vind mezelf ook vaak 'raar' op foto, jouw shoot is heel geslaagd hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is mooi.
    Misschien is je stof iets te dun.. in het boek raden wel stevige tricot aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er mooi uit!
    Liefs, Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allebei zijn ze goed gelukt.
    Maakte er ook 1 voor mijn dochter en had hetzelfde probleem bij de hals.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo zeg een buurtje met een eigen blog! Heel goed gedaan Eefje, zeker het 2de modelletje vind ik heel mooi. Doe zo voort!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gelukt! Ik heb er nog altijd geen gemaakt, maar ooit wil ik het toch proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi in beeld gebracht! Nu ik bij jou zo de versie zie zonder band onder, weet ik zeker dat ik die ook ga maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ferm, ik moet mij er toch ook eens achter zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel tof gedaan, je uitleg, de foto's, het verhaaltje erbij. Top !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen