Doorgaan naar hoofdcontent

De jurk: week 11

Hoe zit het ondertussen met 'de jurk', wel, redelijk goed denk ik. Wegens de paasvakantie is er weer een tijdje niet aan gewerkt (thuis heb ik er ook niet aan voortgedaan, teveel ander leuks op het programma). Daardoor lijkt het misschien zo'n groot werk te zijn, omdat ik er zoveel weken aan bezig ben (wat een beetje zo is), maar ik neem er wel mijn tijd voor.

Wat er ondertussen is gebeurd sinds de laatste post over 'de jurk':

- de hele jurk in elkaar proberen te driegen om ze eens te passen, bij dit model is dit toch wel echt even nodig omdat het uit zoveel delen bestaat. Dit was al een heel prullenwerk. Het zag er dan zo uit:

                               

- veel denkwerk over de rits. In de beschrijving staat dat een rits van 80 cm nodig is, maar die vond ik niet, dus hebben we het geprobeerd met een lange blinde rits. Op goed geluk heb ik ze in gedriegd vanaf de taille tot zover de rits ging.

- en dan werd, met een klein hartje, de jurk gepast.

- juich!, het paste (een beetje ruim zelfs), en het zag er goed uit (hier zijn nog geen foto's van!). Ook met de rits komt het goed, de jurk is nu te lang, en kan perfect ingekort worden tot de lengte van de rits, oef.

Het is de bedoeling dat de stof aanspant rond het lichaam, nu lijken de gerimpelde delen nogal doorgezakt.
En dan kon het ineenstikken beginnen.

Eerst heb ik al die rimpels goed vastgestikt, een voor een, op de onderliggende platte delen (serieuze dikke rimpels). 
Dan heb ik al de dwarsnaden gestikt en overlockt. En zo al waren we alweer 2 lessen verder,  zoals ik al zei, ik neem er mijn  tijd voor.

Tot daar was ik nu maandag gekomen. 

Om makkelijk te kunnen werken heb ik nu eerst de buitenste patroondelen op de onderliggende platte delen vastgestikt, zodat die niet meer kunnen verschuiven. Dat stiksel is ook mijn leidraad om later voorpand en achterpand op elkaar te stikken. Alle merkdraden heb ik nu al moeten verwijderen, omdat ik er achteraf niet meer aankan eens ik zijnaden stik door de dubbele laag.

Wat ik volgende week ga proberen te doen 
- zijnaden driegen en nog is passen voor de zekerheid
- zijnaden en andere open naden overlocken
- halszoom stikken
- zijnaden stikken
- blinde rits instikken
Meestal lukt het wel niet om zoveel te doen, er komt meestal meer werk bij kijken dan dat ik het inschat.

Maar het komt goed!! De volgende keer dat ik er over schrijf is ze hopelijk af, al is het wel wachten tot augustus voor een aan-foto (tenzij ik het maar niets vind).


Volg mij via bloglovin.
Like mijne Facebookpagina
Volg mij op instagram.

Reacties

  1. Bedankt om me te volgen! Amaai, aan die jurk is veeel werk precies! Veel courage ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. succes en het zal wel een mooie jurk worden

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen