Doorgaan naar hoofdcontent

Creatief met Pasen (met ouderen met dementie)

Ik heb nog niets geschreven over mijn werk als ergotherapeut in de ouderenzorg in een woonzorgcentrum. Ook in mijn job ben ik creatief bezig met mensen die hier in geïnteresseerd zijn, en graag had ik het hier vandaag over gehad.

Vele vrouwen zijn vroeger naaister geweest, vaak uit noodzaak en omdat dat het enigste was dat ze konden studeren. Maar sommigen hebben dit echt met hart en ziel gedaan, en zijn ook nu nog graag creatief bezig. Daar zit echter de grote uitdaging voor mij, want hun mogelijkheden zijn beperkt geworden, we spreken dan ook over mensen van 80 - 90 jaar met:
- slechter visus
- artrose en reuma in de handen, ze hebben vaak snel krampen in hun vingers
- fijne motoriek die achteruit is gegaan
- dementie

Bij verschillende gelegenheden en feestdagen in het jaar, probeer ik met hen iets creatiefs te maken ter versiering van de tafels of de deuren van de kamers. Het moet iets moois zijn, maar ook zeer eenvoudig. Er mag niet teveel werk aan zijn, we hebben altijd een grote hoeveelheid te maken, en als het te moeilijk is heb ik er meer werk aan dan zij, en dat is zeker niet de bedoeling.

Het feit dat zij zelf hebben meegeholpen aan de versiering levert hen vaak complimenten op van het personeel, andere cliënten, en vooral, het belangrijkste voor hun, van hun eigen familie.

Inspiratie haal ik van pinterest, uit de specials van libelle, of gewoon van mijzelf.

Aangezien er online niet altijd veel te vinden is specifiek over creatieve activiteiten bij ouderen (met dementie), zou ik hier graag regelmatig willen laten zien wat wij zoal doen. Dit kan misschien nog inspirerend werken voor andere collega's.

Dit jaar heb ik paasklokjes met paaseieren voorzien om aan de deuren te hangen. Ik kocht mooi papier bij de Action (veel voor weinig geld, want ook het budget is belangrijk). Ik tekende paasklokjes op dit papier die zij dan konden uitknippen. De paaseieren heb ik gekopieerd op steviger papier, en dan moest dit ook allemaal uitgeknipt worden. Aangezien ik per klokje 3 eiren had voorzien, en we voor 65 en 48 kamers (ik werk op 2 plaatsen, maar wel voor dezelfde voorziening) iets moeten maken, was er wel wat werk aan. Veel tijd was er niet beschikbaar, maar ik heb een aantal vaste klanten die steeds zeer enthousiast komen helpen om alles op tijd klaar te krijgen.

In kleine groepjes van 6 tot 8 mensen zitten we dan gezellig bij elkaar, met koffie en muziek, samen te knippen en te plakken. Desnoods werken ze er 's avons of in de weekends op hun kamer aan verder om het op tijd klaar te krijgen.

En dit leverde dan dit resultaat op:







Het is kleurrijk, eenvoudig, en het fleurt de gangen op. Dat het niet altijd even nauwkeurig is uitgeknipt, is totaal niet van belang. Het belangrijkste is dat ze mee doen en hun werk zien omhoog hangen.

Als er of iemand tips of ideetjes heeft, ze zijn altijd welkom. Voor de lente heb ik gepland om bloemen te maken uit servietten. We maken ook zelf onze verjaardagskaartjes. Hier ga ik zeker later nog over schrijven.

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Ze zijn mooi geworden, goed werk van je 'team' !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een tof ideetje!
    Ik ben er zeker van dat die mensen daar zo van genieten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk ... en die mensen zullen dat wel geweldig vinden.

    Tina
    www.driecreatievebijtjes.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zeg! En tof dat je je creativiteit ook op 't werk kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn, zoveel passie en creativiteit in je job! En dat je daar echt je 'ei' in kwijt kan is goed meegenomen, ik spreek uit ervaring :) !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk! Mijn oma leed ook aan dementie en samen met haar ging ik ook altijd knutselen. Ze vond dit altijd heel leuk om te doen. Ik had speciaal voor haar de nodige hulpmiddelen besteld, omdat zij sommige dingen echt niet meer zelf kon. Het zorgde altijd voor een ontspannen woensdagmiddag. Leuk dat je dit kan doen met je werk ook!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen