Doorgaan naar hoofdcontent

Shortcuts - tips om tijd te winnen

We zijn maar met z'n tweetjes (en 2 poezen), dus ik weet dat ik veel tijd heb, alleen voelt dit niet zo, het is te zeggen, het is nog niet genoeg. Ik wil nog zoveel doen, maken, genieten. Ik werk voltijds, met vaste uren, en dan durft, zeker in de winter, 's avonds de fut er al is uit te zijn. Ik vind het een grote luxe dat ik dan kan zeggen, foert, ik lig in de zetel. Maar dit kan wel is teveel zijn, en het is zonde van de tijd. Dus af en toe geef ik mijzelf een 'goei shot onder mijn gat'.

Heb ik trucjes om toch tijd te winnen, ik weet het niet goed, ik denk daar zo niet bij na. Ik ben een doordoener, dus het huishouden gebeurt bij mij op Duracell-modus (zo verwoord mijn vriend het). Dan vlieg ik het huis rond om op zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk gedaan te krijgen, bij voorkeur zaterdagvoormiddag. Het helpt dat wij geen groot huis hebben. Meer ruimte hebben zou ik wel leuk vinden, maar het extra werk hoeft daar voor mij niet bij.

Wat probeer ik te doen om tijd te winnen:
  • Overdag eens nadenken wat ik moet doen en hier een lijstje van maken, waarbij er gemiddeld 2 taken worden uitgesteld.
  • Ik heb een vriend gevonden die wel eens spontaan iets doet in het huishouden, en belangrijker, kookt!
  • Ik houd aan een vast ritme van slapen en opstaan. Eens 10u 's avonds dooft bij mij de kaars, maar 's morgens ben ik er op tijd uit en kan ik er direct tegen aan (geen ochtendhumeur!)
  • Routines: ontbijt en middagmaal hetzelfde, de weg in huis om te stofzuigen is hetzelfde, op dezelfde dagen de was doen, een vaste dag voor de winkel met een vaste route (ik ben niet meer dan 10 min binnen), ...
  • Ik ben recent begonnen met het ontlenen van luisterboeken in de bib. Ik wil graag meer lezen, maar niet minder naaien, dit is de perfecte oplossing. 
  • Maar evenvaak, gewoon eens niet en tijd nemen om rustig te zitten, bij te praten, een klein dutje te doen, of wat dan ook. Het huishouden moet in orde zijn, maar dat wil je niet onthouden als het belangrijkste in je leven als je oud bent! Ik hoor het vaak genoeg van ervaringsdeskundigen.
Over de instagramchallenge: 'dit vind ik mooi': wij hebben een mooie boom staan op het werk. Als ik  's morgens toekom, begint het al een beetje licht te worden, en in combinatie met de mist deze morgen, gaf dit een mooi beeld. Meer moet dat soms niet zijn.

Ochtend op het werk - onbewerkte foto

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Mocht je op zoek zijn naar nog meer luisterboeken, probeer dan zeker eens Storytel.
    http://www.missfabuleus.be/search/label/storytel

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen